PUBLICAÇÕES

Annual Distribution Budget in the Beverage Industry: A Case Study

AUTORES

LUIS GUIMARÃES

PEDRO AMORIM

FÁBIO MOREIRA

BERNARDO ALMADA-LOBO


AGO/2014

REVISTA: INTERFACES

EDIÇÃO: 44 / 6

PÁGINAS: 605-626


Unicer, a major Portuguese beverage company, improved its tactical distribution planning decisions and study alternative scenarios for its supply strategies and network configuration as result of an operations research (OR)-driven process. In this paper, we present the decision support system responsible for this new methodology. At the core of this system is a mathematical programming-based heuristic that includes decision variables that address transportation and inventory management problems. Unicer runs a set of production and distribution platforms with various characteristics to fulfill customers demand. The main challenge of our work was to develop a tactical distribution plan, which Unicer calls an annual distribution budget, as realistically as possible without jeopardizing the nature of the strategic and tactical tool. The company had a complex tactical distribution planning problem because of the increasing variety of its stock-keeping units and its need for a flexible distribution network to satisfy its customers, who demand a very fragmented set of products. Atypical flows of finished products from Unicer’s distribution centers to its production platforms are a major cause of this complexity, which yields an intricate supply chain. The quality of the solutions we provided and the implementation of a user-friendly interface and editable inputs and outputs for our decision support system motivated company practitioners to use it. Unicer saves approximately two million euros annually and provides better information to its decision makers. As a result, these decision makers now view their operations from a more OR-based perspective.

ACESSE O ARTIGO COMPLETO
Por Luana Martins 16 de abril de 2025
Dois dias de trocas, provocações e conexões para o futuro do setor elétrico!
Por Luana Martins 29 de julho de 2024
Descubra como esse investimento pode conferir uma política mais eficiente para a sua gestão de portfolio e riscos, além de auxiliar na tomada de decisões de uma maneira dinâmica e segura. A tecnologia é capaz de trazer informações essenciais e dar suporte às decisões de compra e venda de energia. Sabemos que controles ineficazes e o uso de ferramentas pouco flexíveis, como planilhas, comprometem a segurança e confiança no mercado, dessa forma plataformas como o Imeris, atuam no acompanhamento da posição atual e garantem informações cruciais para a tomada de decisão e avaliação de cenários futuros. Afinal, para entender as oportunidades no setor elétrico é preciso agilidade, estratégia e inteligência de mercado. Ainda, para aqueles que utilizam planilhas para realizar o controle de suas carteiras comerciais trouxemos alguns pontos que devem ser levados em consideração, mesmo que essas sejam fáceis de modificar e deem a sensação de liberdade por parte da sua empresa. No entanto, essas planilhas podem se tornar prejudiciais para o gerenciamento de riscos à medida que a complexidade do seu portfólio aumenta, estando mais suscetível a erros humanos simples que podem prejudicar os relatórios e análises. Levantamos abaixo as razões para sua comercializadora mudar para uma plataforma digital de gestão e melhorar sua eficiência, avaliações e auditabilidade.
Por Luana Martins 28 de maio de 2024
Os novos paradigmas da programação horária e suas consequências para o mercado protagonizaram as discussões na nossa edição de 2024!
Ver mais